- För barn och unga under 18 år.
- Kan endast användas för Swish och Handelsbankens tjänster.
- Giltigt i 3 år.
Handelsbanken ID
E-legitimation anpassad för barn och unga. Ger ditt barn möjlighet att använda Swish och våra banktjänster.
Vad är Handelsbanken ID?
Skillnader mellan Handelsbanken ID och Mobilt BankID
Anpassad för barn och unga
Handelsbanken ID fungerar som ett Mobilt BankID − men kan bara användas i Handelsbankens app, internetbank och för Swish.
Det ger ditt barn möjlighet att ansvara för sitt konto och Swish, men inte identifiera sig i tjänster utanför banken.
Ansök direkt
Logga in i internetbanken för att ansöka om och hantera Handelsbanken ID.
Handelsbanken ID
|
Mobilt BankID
|
|
---|---|---|
Logga in i appen och internetbanken
|
|
|
Använda Swish
|
|
|
Logga in i andra appar och tjänster, t ex 1177
|
|
Bra att veta innan du börjar
Kund i banken?
Aktivera tillsammans
Ladda ner appen
För att kunna använda Handelsbanken ID behöver du ladda ner BankID säkerhetsapp till barnets mobil eller surfplatta. Sök på BankID där du installerar appar.
Så kommer du igång − 7 enkla steg
Du som vårdnadshavare loggar in i internetbanken.
Klicka på Skapa Handelsbanken ID.
Välj barn i listan, kontrollera uppgifterna och signera. Om ni är två vårdnadshavare behöver båda logga in och skriva under.
Öppna BankID-appen på barnets telefon.
Tryck på Hämta QR-kod. Skanna QR-koden med barnets BankID-app.
Följ instruktionerna i BankID-appen. Låt barnet välja en säkerhetskod.
Klart! Nu kan ditt barn använda sin säkerhetskod för att logga in och skriva under med sitt Handelsbanken ID.
Tänk på att
Det är viktigt att ditt barn förstår att man aldrig ger ut sin säkerhetskod eller låter någon annan använda sitt Handelsbanken ID.
Har ditt barn ny mobil?
Hämta nytt Mobilt BankID
Barnet kan själv logga in i internetbanken med kortläsare och sladd för att hämta ett nytt Mobilt BankID. Saknas kortläsare eller sladd behöver du och barnet besöka ett bankkontor för att hämta ut en ny kortläsare.
Skaffa nytt Handelsbanken ID
Som vårdnadshavare kan du skaffa ett nytt Handelsbanken ID till ditt barn i internetbanken, den nya ersätter då det gamla.
Säkerhet för barn och unga
Skydda er mot de vanligaste bedrägerierna
Läs om några av de vanligaste bedrägerierna riktade mot barn och unga, och hur du kan skydda dig och ditt barn från att utsättas.
Frågor och svar
-
Handelsbanken ID är en e-legitimation för barn under 18 år. Handelsbanken ID används i samma säkerhetsapp som Mobilt BankID och fungerar ungefär på samma sätt som ett Mobilt Bank ID. Skillnaden är att Handelsbanken ID bara kan användas i Handelsbankens app, internetbank och för Swish.
Om ditt barn behöver logga in på andra tjänster som till exempel 1177, Trafikverket eller Skatteverket behövs ett Mobilt BankID.
-
Om du inte ser ditt barn i listan kan det bero på att barnet inte är kund i Handelsbanken. För att bli kund behöver du och barnet besöka ett av våra bankkontor.
-
Nej. Kortköp online (3D-secure) godkänns av en extern part som inte går att använda med Handelsbanken ID.
-
Om ditt barn redan har ett Mobilt BankID så ersätter Handelsbanken ID barnets Mobilt BankID. Om ni vill behålla barnets Mobilt BankID ska ni därför inte skapa ett Handelsbanken ID.
-
Ja, från 12 års ålder kan barnet själv konvertera sitt Handelsbanken ID till ett Mobilt BankID via mobilappen.
För att kunna konvertera måste barnet ha:
-Fyllt 12 år.-Registrerat en giltig och fysisk ID-handling på något av våra kontor.-Haft sitt Handelsbanken ID i minst 30 dagar.-Haft tillgång till internetbanken och appen i minst 6 månader. -
När ditt barn fyller 18 år kan hen fortsätta använda till Handelsbanken ID tills giltighetstiden har gått ut. Ett Handelsbanken ID är giltigt i 3 år.
Om ditt barn är över 18 år kan ni inte längre förnya Handelsbanken ID. Då kan ditt barn skaffa en annan e-legitimation som till exempel Mobilt BankID.
-
Ett Handelsbanken ID är giltigt i 3 år.
-
Om ditt barn blivit av med en mobil som har Mobilt BankID eller Handelsbanken ID behöver du spärra det. Det kan du antingen göra själv i appen, internetbanken eller kontakta ditt bankkontor. Du kan också ringa 020-41 12 12. Om du befinner dig utomlands ringer du istället +46 8 41 12 122.