När kan du göra en kortreklamation? Och vad är viktigt att tänka på?
Så gör du en kortreklamation
En kortreklamation kan endast göras om köp eller uttag har gjorts med ditt kort. Kontakta ditt bankkontor om betalningen avser swish, direktbetalning eller överföring.
Gör din kortreklamation digitalt
Du kan enkelt göra din kortreklamation digitalt. För att du ska kunna göra en kortreklamation digitalt måste du ha svenskt BankID. Kontakta ditt bankkontor om du inte har möjlighet att göra en digital kortreklamation.
Preliminära köp – Vänta 5-7 bankdagar
Poster som står som Preliminärt köp på ditt utdrag kommer inte alltid dras. Du kan inte reklamera ett preliminärt uttag eller kortköp. Vänta 5-7 bankdagar och kontrollera om köpet har debiterats ditt konto innan du reklamerar.
Öppna och stäng kort
För att undvika felaktiga transaktioner kan du stänga ditt kort för köp i utlandet och på Internet. Du gör det enkelt i appen eller i internettjänsten.
Kortspärr
Du kan spärra ditt privata kort direkt i internetbanken eller mobilappen. Du kan även ringa:
Inom Sverige: 020‑41 12 12 Från utlandet: +46 8 411 21 22
Kortreklamation
Du behöver ha ditt BankID för att göra en kortreklamation.
En kortreklamation kan endast göras om köp eller uttag har gjorts med ditt kort. Kontakta ditt bankkontor om betalningen avser swish, direktbetalning eller överföring.
Något har gått fel vid köp
Om du inte fått din vara eller tjänst eller blivit dubbeldebiterad ska du i första hand vända dig till inköpsstället och begära rättelse. Om du inte får rättelse, kan du reklamera transaktionen. I dessa fall ska underlag bifogas med reklamationen där det framgår att du varit i kontakt med inköpsstället. Det kan vara en orderbekräftelse, kommunikation mellan dig och säljföretaget eller en polisanmälan. Får du inte kontakt eller hjälp av säljföretaget efter 30 dagar är det viktigt att du gör en kortreklamation snarast då Mastercard och Visa har tidsgränser för en kortreklamation.
Om ett bolag du handlat hos går i konkurs och du därmed inte kan nyttja varan eller tjänsten du betalat för kan du göra en kortreklamation för "ej erhållen tjänst".
Köp och uttag som du inte gjort – Spärra
Om du upptäcker transaktioner som du inte gjort har du rätt att göra en kortreklamation. Spärra ditt kort så fort som möjligt för att förhindra att fler obehöriga köp går igenom. Du behöver även göra en polisanmälan som ska bifogas i reklamationen.
När du ska reklamera kortköp och uttag som är gjorda med ett kort som blivit stulet eller tappat är det viktigt att omedelbart spärra kortet om det inte redan är gjort. Därefter ska du göra en polisanmälan som bifogas med reklamationen.
När du inte fått det begärda beloppet i en bankomat kan du använda reklamationsformuläret
Öppnas i nytt fönster. Om någonting gått fel när du gjort en insättning i en insättningsautomat behöver du kontakta ett bankkontor och fylla i en särskild blankett.
När du skickat in en kortreklamation
Vi håller dig underrättad
Vi informerar dig via e-post när vi påbörjat din reklamation. Skulle någon information saknas kommer vi att kontakta dig. En kortreklamation kan ta upp till sex månader och du får besked via e-postadressen som angavs vid reklamationstillfället.
I vissa fall behöver vi komma i kontakt med dig gällande reklamationen. Om vi ber dig kommentera dokumentation är det viktigt att du gör det inom tiden vi anger. Får vi inte in ditt svar inom angiven tid upphör rätten till reklamation och ärendet avslutas.
Vad gäller vid flygstrejk?
Om ditt flyg har blivit inställt på grund av flygstrejk ska du kontakta flygbolaget för eventuell ombokning eller kräva återbetalning. Information finns på flygbolagets hemsida.
Om flygbolaget inte återbetalar dig inom två månader räknat från avresedagen kan du göra en kortreklamation med anledning ”Ej erhållen tjänst”. Vid en kortreklamation måste du förstås ha betalt resan med kort. Här nedan ser du vilken dokumentation som måste bifogas.
Bokningsbekräftelse där det tydligt framgår:
Priset för resan och vad som ingår i priset
Resenär / Resenärer
Bokningsnummer/bokningsreferens (flightnummer för flygen ska framgå)
Datum för resan
Sträckan för resan (destination)
Bifoga även din dialog med flygbolaget där det framgår att du har efterfrågat en återbetalning.