Säkerhet och bedrägeri
För oss är det viktigt att du som använder våra tjänster känner dig trygg och säker. Här hittar du information om hur du skyddar dig, samt vad du ska göra om du blivit utsatt.
Så skyddar du dig och andra mot bedrägerier
Ett initiativ av Sveriges banker mot bedrägerier, tillsammans hjälps vi åt för att bekämpa bedragarna.
Vissa typer av bedrägerier drabbar unga i högre utsträckning. Här hittar du tips och råd för hur du kan prata säkerhet med barn och unga.
Hur kan du på bästa sätt skydda ditt företag mot olika typer av bedrägerier?
Vårt arbete mot bedrägerier
Vi vill att du alltid ska känna dig trygg och säker när du använder våra tjänster. Vi arbetar kontinuerligt för att förebygga olika typer av bedrägerier och introducerar regelbundet nya, pålitliga lösningar. Här är några av de åtgärder vi vidtar för att stärka säkerheten:
- Vi realtidsövervakar transaktioner dygnet runt för att snabbt upptäcka och stoppa misstänkt aktivitet.
- Vi har sänkt beloppsgränserna för olika typer av transaktioner.
- Vi erbjuder enkel möjlighet att öppna och stänga kort för internet- och utlandsköp.
- Vi visar varningar vid vissa typer av kortköp med hög risk när du godkänner med mobilt BankID.
- Vi delar ständigt kunskap om hur du skyddar dig mot bedrägerier och samverkar brottsförebyggande med andra banker och myndigheter.
- Vi är alltid tillgängliga och redo att hjälpa dig dygnet runt om du skulle drabbas.
Webbinarium om bedrägerier
Bedrägerier - våra experter tipsar
Att vara uppdaterad och informerad om vanliga bedrägerier är viktigt för att kunna skydda sig. I vårt webbinarium ger experter från banken och Polisen tips och råd på hur du ser igenom bedragarens knep.
- Vilka trender ser vi just nu på bedrägeriområdet?
- Vilka är de bästa tipsen för att skydda sig?
- Vad gör jag om jag drabbas?
Läs mer om vanliga bedrägerier
Lär dig att identifiera de vanligaste bedrägerierna för att skydda dig på bästa sätt.