Mobilt BankID - Aktivera eller förnya

Din digitala legitimation sparas i din telefon. Med den kan du logga in och göra dina bankärenden. Och även identifiera dig när du ringer till oss eller loggar in hos andra företag och myndigheter.

Ny mobil eller vill du komma igång med Mobilt BankID?

en mobil med BankId och ett avbock-streck

Beställa Mobilt BankID

När du beställer ett Mobilt BankID för första gången behöver du logga in i internetbanken. Du behöver ha ett svenskt nationellt id-kort eller svenskt pass nära till hands.  

Har du redan ett befintligt Mobilt BankID men har en ny mobil eller surfplatta? Då kan du förnya ditt mobila BankID i internetbanken eller appen. I appen behöver du inte använda ditt pass eller id-kort när du förnyar ditt BankID.

en mobil med BankId och en cirkel vid sidan av den med två pilar som går runt

Har du bytt mobil?

Ladda först ner BankID-appen på din nya mobil. 

Har du använt Mobilt BankID tidigare kan du aktivera ett nytt direkt i vår app på din gamla mobil, du hittar funktionen under Mer/Digitala tjänster/BankID när du har loggat in i appen. Du kan även beställa Mobilt BankID i internetbanken.

Ny mobil

mobiltelefon

Mer och Digitala tjänster

Så gör du:
  1. I appen, välj I appen, välj Mer och Digitala tjänster.
  2. Välj  Mobilt BankID och sen Förnya BankID
  3. Följ instruktionerna steg för steg
Om du redan har tre aktiva Mobilt BankID måste du spärra det som du vill byta ut innan du kan beställa ett nytt.

Aktivera Mobilt BankID direkt i vår app

Ny telefon?

Du kan enkelt aktivera Mobilt BankID på nytt. Börja med att ladda ner Handelsbanken-appen och BankID-appen på din nya telefon för att komma igång. Följ därefter instruktionerna i videon.
Längd: 50 sekunder

Säkerhet och Mobilt BankID

new company analyzing data - Handelsbanken.se
  • Se till att alltid ha senaste versionen av Mobilt BankID i din mobiltelefon och surfplatta. 
  • Banken uppmanar dig aldrig på telefon att verifiera dig med Mobilt BankID. 
  • När du loggar in med Mobilt BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ.

Mobilt BankID åt omyndigt barn

Har barnet tidigare haft Mobilt BankID hos Handelsbanken?

Vissa tjänster är tillgängliga i mobilappen när Mobilt BankID har funnits tidigare. Till exempel går det att från 13 års ålder förlänga giltighetstiden på sitt mobila BankID i samma enhet. Från 16 år är det möjligt att med hjälp av tidigare Mobilt BankID skaffa ett nytt i ny enhet när man byter telefon. 

Har barnet internetbanken?

Barnet kan själv skaffa Mobilt BankID i sin internetbank. Logga in med inloggningskort och kortläsare. Tänk på att barnet behöver ha ett giltigt svenskt pass eller svenskt nationellt id-kort. 

Saknar barnet internetbank?

För att skaffa ett Mobilt BankID till omyndigt barn utan tillgång till internetbanken behöver du eller ni som vårdnadshavare besöka bankkontoret. Om en av er ska besöka kontoret ensam måste det finnas en fullmakt i internetbanken. För att skaffa Mobilt BankID åt barn behövs följande:

  • Fullmakt från den andre vårdnadshavaren
  • Barnets mobiltelefon
  • Legitimation

Tänk på att barnet måste följa med för att kunna välja en egen PIN-kod.

Kontakta ditt kontor för att eventuellt boka tid och höra om vad som gäller för besök.

Handelsbanken ID

E-legitimation anpassad för barn och unga

Handelsbanken ID fungerar på samma sätt som ett Mobilt BankID − fast enbart för Swish och Handelsbankens tjänster.

- Handelsbanken.se

Trygga kortköp på internet med Mobilt BankID

 - Handelsbanken.se

Signering med Mobilt BankID vid internetköp

Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen 3D Secure. När du betalar med kort i en internetbutik som också är ansluten till säkerhetslösningen får du bekräfta att det är du som gör betalningen. När du handlar på nätet och betalar med ditt kort godkänner du köpet med antingen Mobilt BankID eller med din kortläsare.

Spärra BankID

Var uppmärksam på bedrägeriförsök. Inloggning ska alltid ske på ditt eget initiativ. Lämna aldrig ut svarskoder på telefon. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter eller om du förlorar ditt inloggningskort med BankID eller din mobiltelefon med Mobilt BankID ska du omedelbart spärra. 

I Sverige: 020-41 12 12 
Från utlandet: +46 8 41 12 122 eller kontakta ditt bankkontor.

Hjälp och support

Ring 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.

Frågor och svar