Skicka en fil – vi sköter resten
Som fakturautställare skapar du fakturaunderlaget i företagets affärssystem. Istället för att skriva ut fakturorna, kuvertera och posta dem skapar du en fakturafil som du skickar alla fakturorna i. Om ni har ett affärssystem som inte stödjer e-faktura kan du skapa fakturafilen via en virtuell skrivare istället.
När vi fått fakturafil med fakturorna kontrollerar vi dem och förmedlar dem vidare på det sätt som din kund valt. Vissa blir pappersfakturor, men de allra flesta blir e-fakturor.
Med e-fakturor blir kostnaderna mindre, administrationen effektivare och säkerheten högre. Vi kan skicka e-fakturor till både privatpersoner och företag.
Om dina kunder trots allt vill ha pappersfakturor kan vi ta hand om utskrift och distribution. Då skickar du fakturorna i samma fil som dina e-fakturor.
Återrapportering
Du kan få återrapportering om godkända och avvisade fakturor på olika sätt. Betalningen från din kund redovisas tillsammans med övriga bankgiroinbetalningar enligt det sätt kunden har valt.
Vad behöver dina kunder göra?
Dina kunder anmäler sig till e-faktura via en anmälningssida eller direkt till företaget. Det finns olika distributionssätt för att skicka e-faktura och det är kunden som väljer. De olika sätten är:
- E-faktura till internetbank
- E-faktura på fil till affärssystem
- Pappersfaktura
- Pdf via e-post