-

Skydda ditt företag mot bedrägerier

Har ditt företag blivit utsatt för bedrägeri?

Misstänker du att ni blivit utsatta för någon form av bedrägeri är det viktigt att agera snabbt. Här hittar du allt du behöver vet om ert företag blivit utsatt.

Tips för ökad säkerhet för ditt företag

Uppdatera fullmakter

Gå igenom behörigheter och beloppsgränser regelbundet. Om möjligt, ha minst två fullmaktstagare för att godkänna betalningar. Avsluta fullmakter för anställda som avslutar sin tjänst. Ta bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar om den inte behövs.

Identifiera risker

Kartlägg risker och arbeta strategiskt för att minska dem. Ifrågasätt spontana förfrågningar och undvik att använda kortläsare, BankID eller fjärrstyrning på andras initiativ. Håll BankID och Handelsbankens app uppdaterade.

Kontrollera betalningar

Inför rutiner för att dubbelkolla betalningar, särskilt nya eller oväntade. Undvik att godkänna betalningar via mejl och använd dualitetsgodkännanden där flera personer är inblandade i processen kring utförandet av betalningar.

Utbilda personal

Utbilda personal om säkerhetsrisker och bedrägerier. Uppmuntra vaksamhet vid ovanliga beteenden och skapa en företagskultur där det är accepterat att ifrågasätta.

Håll dig uppdaterad

En viktig del i att öka ditt skydd mot bedrägerier och cyberbrott är att hålla dig uppdaterad och informerad om aktuella bedrägeritrender. Se länkar för värdefull information.

Vanliga bedrägerier för företag

Handelsbanken.se

VD-bedrägerier

Bedragare utger sig för att vara företagets VD eller annan hög position och kontaktar medarbetare via mejl eller telefon för att exempelvis skynda på en betalning. Syftet är att skapa stress och minska misstankar. Var vaksam och följ rutiner för att skydda dig och företaget.

Så skyddar du dig:

  • Kontrollera avsändaren – säkerställ rätt person, mejladress och kontouppgifter innan betalning.

  • Uppmuntra kollegor att ifrågasätta och diskutera avvikande ärenden. 

  • Ha tydliga rutiner där fler deltar i godkännande av avvikande betalningar.

Handelsbanken.se

Bluffakturor

Fakturabedrägerier är en vanlig form av bedrägeri mot företag. Det handlar ofta om en oväntad faktura som kräver snabb betalning. Ofta dyker bluffakturan upp utan tidigare kontakt med företaget eller att fakturan inte stämmer överens om vad som faktiskt är avtalat.

Så skyddar du dig:

  • Kontrollera alltid fakturans innehåll och avsändare noga innan en betalning.

  • Bestrid falska fakturor skriftligt till den som ställt ut den. Dokumentera och se till att tydligt påvisa datum och tid för bestridandet. Samma gäller för påminnelser och inkassokrav.

  • Falska fakturor är försök till bedrägeri och bör anmälas till polisen.

En kvinna går igenom företagets fakturor.

Kapning av företag 

Företags- eller bolagskapning innebär att bedragare på falska grunder anmäler sig som firmatecknare eller styrelseledamot i ditt företag. Syftet är ofta att ingå avtal, köpa varor eller utnyttja företagets namn i brottslig verksamhet. Var extra vaksam vid utebliven post, okända kreditupplysningar eller oväntade orderbekräftelser – särskilt under semestertider.

Så skyddar du dig:

  • Skaffa digital brevlåda för snabb avisering vid förändringar i företaget.

  • Agera direkt vid misstankar och kontakta Bolagsverket samt Polisen.

  • Informera banken, leverantörer och kunder vid kapningsförsök.

Läs mer om vanliga bedrägerier

Handelsbanken.se
Lär dig att identifiera de vanligaste bedrägerierna för att skydda dig på bästa sätt.