Inom ramen för Svårlurad-kampanjen, som de svenska bankerna och Svenska Bankföreningen står bakom, ges tips och råd om hur man bäst kan skydda sig och sina närstående. Karin Linder som jobbar med säkerhet på Handelsbanken berättar mer:
− Vi ser tyvärr att bedrägerierna i samhället ökar och att bedragarnas metoder förändras i snabb takt. Bedrägerier över telefon har pågått länge och just nu ser vi en markant ökning av sms-bedrägerier. Det bästa skyddet är kunskap − att veta hur ett bedrägeri via telefon eller sms kan gå till och på så sätt stoppa det i tid.
Vad är sms-bedrägerier?
− Vid ett sms-bedrägeri skickar en bedragare ett sms som ofta ser ut att komma från en trovärdig avsändare. Det kan handla om att du måste förnya ditt BankID, bekräfta en leverans eller att någon kommit över dina kortuppgifter eller bankkonton. Sedan följer en uppmaning om att ringa ett telefonnummer eller klicka på en länk. I nästa steg kan du bli ombedd att uppge bankuppgifter eller använda BankID. Tänk på att aldrig klicka på länkar i sms eller ringa okända telefonnummer, säger Karin Linder.
Vad är det viktigaste att komma ihåg för att skydda sig mot telefonbedrägerier?
Det viktigaste är att vara vaksam vid oväntade telefonsamtal eller sms. Använd inte BankID eller kortläsare på någon annans uppmaning. Uppge aldrig personliga uppgifter som till exempel kortuppgifter. Viktigt att komma ihåg är också att banken ringer aldrig upp eller skickar sms och ber om personliga uppgifter, avslutar Karin Linder.
Hur gör jag om jag blir lurad?
- Kontakta banken
- Spärra kort och BankID
- Polisanmäl
- Berätta och varna andra
Viktiga telefonnummer:
- Anmäl bedrägeri:
0771-77 88 99 - Spärra banktjänster:
020- 41 12 12 - Från utlandet:
+ 46 8 411 21 22 - Kontakta även polisen:
114 14