Det finns flera saker du kan göra för att känna dig tryggare i din vardag. Här listar vi våra bästa tips på vad du kan göra själv och på så vis minska din oro för att råka ut för bedrägerier.
- Ha inte för mycket pengar på ditt , försök hitta en lagom nivå, kanske maximalt det du gör av med under en månad.
- Säkra dina besparingar på konton eller i fonder där det inte går att ta ut pengarna hur enkelt som helst. Då blir det svårare att stressa dig till förhastade uttag. Fördröjningen gör att du hinner prata med någon närstående eller kontakta banken.
- Stäng ditt kort för internetköp och uttag utomlands. Öppna det just när du själv ska göra ett internetköp eller är på resa utomlands. Ha lagom mycket pengar på kontot som kortet är kopplat till.
- Skaffa en digital brevlåda, till exempel Kivra eller på Skatteverket. Slå på notiser. Då får du snabbt information ifall någon tagit en UC på dig för att kanske försöka ta lån i ditt namn.
- På kan du spärra obehörig adressändring och spärra ombudsregistrering.
- Tro inte på allt som sägs. Var kritisk och ifrågasätt. Det är aldrig så bråttom som någon påstår. Du har tid att tänka efter och kolla upp riktigheten i det som påstås. Sök själv fram telefonnummer till banken eller det företag som står som avsändare. Ring aldrig upp det nummer du fått via sms eller mejl. Tycker du att något verkar för bra för att vara sant så är det ofta det.
- Använd bara internetbanken, appen och Swish på eget initiativ, aldrig när du blir uppmanad av någon annan. Telefonbedrägerier är mycket vanligt och bedragarna har ofta hittat på en historia för att oroa och stressa dig och därefter lovar de att ”hjälpa dig” men manipulerar dig till att logga in och överföra pengar.
Hur gör jag om jag blivit lurad?
- Kontakta banken
- Spärra kort och BankID
- Polisanmäl
- Berätta och varna andra
Viktiga telefonnummer:
- Anmäl bedrägeri:
0771-77 88 99 - Spärra banktjänster:
020- 41 12 12 - Från utlandet:
+ 46 8 411 21 22 - Kontakta även polisen:
114 14