Kvinna står utomhus och tittar in kameran.

Svårlurad – ett initiativ av Sveriges banker

Tillsammans mot bedrägerier

Bli svårlurad! 

Vi vill att alla ska bli svårlurade. Bakom initiativet Svårlurad står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Syftet är förstås att göra det svårare för bedragarna. Skydda dig själv och dina närstående genom att känna till hur bedragarna går till väga. Och våga lägga på luren!  

Handelsbanken.se

Se upp för bedragarna

Bedrägeriförsöken ökar och bedragarna hittar hela tiden nya sätt för att luras. Ju mer du känner till om hur och vad de brukar säga desto lättare är det att undvika att bli lurad. 

Bedragare kan sända ett sms eller utge sig för ringa från banken, en myndighet eller ett företag. Ofta försöker bedragaren stressa dig, till exempel genom att påstå att du är utsatt för något som måste åtgärdas omedelbart. Sedan erbjuder bedragaren dig hjälp med att lösa det påhittade problemet och rätta till situationen.

Tänk på att banken aldrig ringer upp och ber dig om koder eller att du ska logga in. Sker så lägger du på luren direkt.

Har du blivit lurad?

Anmäl bedrägeri:
0771-77 88 99
Spärra banktjänster:
020-41 12 12

Från utlandet:
+ 46 8 411 21 22

Kontakta även polisen:
114 14

Läs om de vanligaste bedrägerierna här

Sms-bedrägerier

Längd: 25 sekunder

På senare tid har sms-bedrägerier blivit vanligare. Bedragaren sänder ett sms som kan handla om att du måste förnya ditt BankID, att du måste bekräfta ett köp eller en leverans eller att du ska ringa upp ett telefonnummer för att stoppa ett bedrägeri. sms:et ser ofta ut att komma från en trovärdig avsändare. 

Om du får ett sms, ring aldrig upp telefonnummer innan du kontrollerat att det stämmer. Klicka inte på länkar i sms.

Tips för att skydda dig och dina nära mot bedrägeri

Prata med dina nära om risken att luras av bedragare. Berätta om bedragarnas knep för den som kanske inte har koll. Sprid så mycket kunskap och information som möjligt till den som behöver. Påminn om att:
Handelsbanken.se
  • lämna aldrig ut koder eller personlig information
  • logga inte in med BankID på någon annans uppmaning
  • banken ringer inte upp och ber om koder eller legitimeringar
  • våga lägga på luren, kontakta någon du litar på om du blir misstänksam
  • ring företaget personen ringer ifrån, från ett nummer du själv letar upp
  • låt aldrig någon fjärrstyra din dator eller mobil
  • scanna inte QR-koder som skickas till dig och dela inte din QR-kod i videosamtal

Frågor och svar om bedrägerier

Betalningshjälpen – få hjälp till en mer digital vardag

En äldre man lyssnar på musik i hörlurar
Betalningshjälpen är ett initiativ där Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker, däribland Handelsbanken, samarbetar. Målet är att fler ska kunna delta i den digitala ekonomin. På betalningshjalpen.se hittar du mer inspiration och guider för en trygg digital vardag. Här finns hjälp för den digitala nybörjaren och råd om säkerhet. Tipsa gärna någon du tror har nytta av informationen.