Kontrollera din kortläsare

Här kan du få hjälp att kontrollera din kortläsare och lära dig vad antalet rektanglar i kortläsaren betyder

Antalet rektanglar på kortläsaren

inloggningsdosa med en ruta i fönstret

När du ser en rektangel på kortläsarens skärm

1. Prova att byta USB-port för att se om du får mer än en rektangel.
2. Prova att byta sladd eller kortläsare, för att se om du får mer än en rektangel.
3. Om du fortfarande bara får en rektangel, kontakta 0771-77 88 99 för att beställa en ny kortläsare med sladd.

inloggningsdosa med två rutor i fönstret

När du ser två rektanglar på kortläsarens skärm: 

1. Installera drivrutinen för Handelsbankens kortläsare om du inte redan har gjort det. Installera drivrutin här:
 
2. Prova att byta USB-port för att se om du får tre rektanglar.
3. Om du har en annan sladd till kortläsaren, prova den i datorns samtliga USB-portar.
4. Om tre rektanglar dyker upp på kortläsarens skärm, prova att logga in på Handelsbankens internettjänst.
inloggningsdosa med tre rutor i fönstret

När du ser tre rektanglar på kortläsarens skärm: 

1. Sätt ditt inloggningskort i kortläsaren och kontrollera att du får en streckad linje på kortläsarens skärm.
2. Öppna BankID-programmet och kontrollera att du ser ditt namn i BankID-rutan. Stäng programmet.
3. Prova att logga in på Handelsbankens internetbank igen.
inloggningsdosa

När kortläsaren är blank

  1. Kontrollera att sladden är korrekt ansluten till kortläsaren och datorn. 
  2. Dra ut sladden ur kortläsaren. Testa att ansluta den till kortläsaren igen.
  3. Prova att byta USB-port.
  4. Prova en annan kortläsare och sladd. Ring 0771-77 88 99 för att beställa en ny kortläsare och sladd. 

Läs också

friends in the kitchen  - Handelsbanken.se

Mer om BankID på kort 

Här kan du lära dig mer om BankID, inloggningskortet och din kortläsare.
Hjälp med BankID på kort