Saldo- och räntebesked skickas ut automatiskt
Handelsbanken skickar ut ett saldo- och räntebesked när vi får besked från Skatteverket att en person har avlidit. Besked skickas till den avlidnas adress.
Du som är efterlevande make/maka
Du som är efterlevande make/maka behöver ett eget saldo- och räntebesked. Detta för att visa dina egna tillgångar och skulder i banken per den avlidnas dödsdag. Är du som är efterlevande make/maka kund i Handelsbanken kan du kontakta oss för att beställa ett sådant.
Adressändring
Om du vill att den avlidnas post ska skickas till din eller en annan adress, så att till exempel räkningar inte riskerar att förfalla, behöver du göra en eftersändning på adressandring.se. Observera att om du inte vill att information från banken ska skickas med endast eftersändning behöver du kontakta oss och begära en adressändring i bankens system. Det sker inte per automatik.
För att banken ska kunna utföra en adressändring för dödsboet, i bankens system, behöver en registrerad bouppteckning/dödsboanmälan tillsammans med skriftligt uppdrag av samtliga dödsbodelägare visas upp vid möte på banken. Om en eller flera dödsbodelägare inte har möjlighet att närvara behöver den som besöker banken visa upp fullmakter i original från dessa dödsbodelägare.