- Alla köp samlas på en månadsfaktura som går att delbetala.
- Du får en räntefri kredit i upp till 45 dagar.
- på alla köp.
- Ett omfattande , , och ingår.
- Årsavgift 2 400 kr. Lägg till extra kortinnehavare för 500 kr.
Platinum
Så fungerar kreditkort Platinum
Alla köp på en faktura
Varje månad får du en faktura med en sammanställning av alla dina köp och uttag. Du kan välja att betala hela fakturan och slippa att betala ränta. Du kan också välja att delbetala och då betalar du ränta för den kredit du utnyttjar.
Hur mycket kan du handla för?
Hur mycket pengar du kan handla för bestäms av din kredit på kortet. För varje köp du gör minskar utrymmet och när din månadsfaktura är betald ökar ditt köputrymme igen.
Kundbonus på alla köp
Du får bonuspoäng på alla köp du gör med kortet. Du får en poäng per krona. När du har 20 000 poäng får du bonus i form av fondandelar. Ju fler tjänster du har hos oss desto högre bonus får du och Platinum är det kort som ger dig mest i bonus.
Förmåner och erbjudanden för dig med kort
Ladda ner appen Psst!
Du som har ett Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum får löpande ta del av flera förmåner och erbjudanden. Genom att ladda ner appen Psst! får du:
Förmåner och erbjudanden inom mode, resor, nöje, hälsa och sport
Rabatterade biljetter till liveevenemang
Erbjudanden och tips inom mat och restaurang
Du kan också logga in Öppnas i nytt fönster via webbläsare för att ta del av aktuella förmåner och erbjudanden
Mastercard Priceless
Så här aktiverar du ditt digitala Priority Pass
För att komma in i loungen behöver du ha ditt digitala Priority Pass aktiverat, så se till att göra det före resan. För detaljer kring hur aktiveringen går till, se första frågan nedan i Frågor och svar.
Om du har ett fysiskt Priority Pass-kort sedan tidigare, så kan det inte längre användas för entré till loungen. Kortet slutade gälla 1 april 2024. Nu behöver du istället visa Priority Pass-appen eller ditt fysiska Platinumkort.
Innan du börjar behöver ditt Platinumkort vara aktiverat och öppet för internet- och utlandsköp.
Frågor och svar om Priority Pass
-
Inför aktiveringen behöver ditt Platinumkort vara aktiverat och öppet för internet- och utlandsköp.
Du fyller i ditt Platinumkorts kortnummer hos Priority Pass Öppnas i nytt fönster i fältet för ”Payment Card Number”. Godkänn sedan villkoren och att kortuppgifterna sparas med BankID eller kortläsare.
Därefter kan du ladda ner appen Priority Pass, logga in och se ditt digitala Priority Pass i Priority Pass-appen.
För mer detaljerad information om hur registreringen går till, se vår guide (pdf) Öppnas i nytt fönster.
-
För att registrera digitalt Priority Pass, så behöver du registrera dig på nytt och skapa en ny användarprofil.
Vid registreringen ska du fylla i kortnummer för ditt Platinumkort i fältet "Payment Card Number" (inte "Membership Number") i första steget och skapa din profil.
Logga ut från din gamla profil i Priority Pass-appen och logga in med den nya profilen för att hitta ditt digitala Priority Pass.
-
Vid frågor eller vid behov av hjälp vid registrering kan du vända dig direkt till Priority Pass på telefonnummer +44 20 8680 1338, där hjälp ges på engelska. Du kan också hitta fler frågor och svar om Priority Pass på deras hemsida Öppnas i nytt fönster.
För övriga frågor som rör ditt kort i Handelsbanken kan du ringa 0771-77 88 99 för personlig service dygnet runt.
-
När du har registrerat dig Öppnas i nytt fönster kommer du in i loungen på två olika sätt:
Genom att visa ditt digitala Priority Pass (i Priority Pass-appen), där en QR-kod används för inträde, tillsammans med boardingkortet. Det digitala Priority Passet kan också läggas in i Apple Wallet. QR-koden är densamma hela tiden.
Genom att visa ditt fysiska Platinumkort tillsammans med boardingkortet och uppge att du har Priority Pass. Observera att du inte kan visa ditt Platinumkort som ligger inlagt i en digital plånbok för inträde, utan det måste vara den fysiska kortbrickan. Första gången du använder Platinum-kortet kan du behöva godkänna villkoren med BankID i loungens terminal.
-
Om ditt kort spärras, spärras även ditt digitala Priority Pass. Har du fått ett nytt kort behöver du uppdatera din profil i Priority Pass appen med de nya kortuppgifterna för att fortsatt ha tillträde till loungen. Du uppdaterar dina kortuppgifter genom att följa nedan instruktion.
- Gå in i appen Priority Pass och välj Account i menyn i sidfoten.
- Välj "Profile" genom att trycka på pilen längst upp i högra hörnet.
- Scrolla längst ner och välj "View Account and Billing Details".
- Scrolla ner till Billing details och välj "Edit".
- Uppdatera "Billing details" (kortinformation och adressuppgifter) och välj "Save".
- Godkänn genom att välja "Signera med BankID" och öppna ditt BankID och slutför verifiering.
- Gå in i Priority Pass-appen igen och välj "Slutför köp".
- Om ändringen har registrerats korrekt, kommer en bekräftelse i Priority Pass-appen.
- Gå in i appen Priority Pass och välj Account i menyn i sidfoten.
-
Alla fysiska Priority Pass-kort upphör att fungera 1 april oavsett vilken giltighetstid som står tryckt på kortet.
-
På Priority Pass hemsida finns svar på de vanligaste frågorna kring tjänsten. Där hittar du också kontaktuppgifter till Priority Pass support, där hjälp ges på engelska.
Din försäkring har blivit ännu bättre
Nu täcker försäkringen som ingår med ditt kort ännu mer. När du betalar biljetter till evenemang som konsert, teater eller idrott med ditt kort, ingår automatiskt avbeställningsskydd som gäller vid olycksfall eller akut sjukdom.
Avbeställningsskyddet medför ingen extra kostnad och täcker dig och dina anhöriga enligt samma villkor som resten av din kortförsäkring.
Platinums försäkringspaket – trygghet både på resan och hemma
Trygghet på resan
Med Platinumkortet får du ett av marknadens mest omfattande reseförsäkrings- och trygghetspaket. Med reseförsäkringen ingår alltid ett avbeställningsskydd. Du får även ersättning om ditt flyg, tåg eller annat färdmedel blir inställt eller försenat, om ditt bagage kommer på villovägar eller om du tvingas avbryta din resa. Råkar du ut för en olycka eller sjukdomsfall under resan får du hjälp och ersättning.
Mer information finns hos försäkringsgivaren Zurich Öppnas i nytt fönster.
Trygghetsförsäkring ingår i ditt kort
Du får trygghetsförsäkringar med ditt Platinumkort. Skulle du till exempel råka ut för en skada på en hyrbil får du ersättning för självrisken. Med den får du bland annat ett allriskskydd som innebär att du kan få ersättning om varan du köpt blir skadad eller stulen. Spelar du golf och lyckas slå hole-in-one får du ersättning för inköp av dryck till medspelare och åskådare.
Res bekvämare med Priority Pass och Fast Track
Tillgång till VIP-lounger världen över
I VIP-loungen kan du vänta på ditt flyg i en lugn och avspänd miljö och njuta av lättare förfriskningar. Här har du WIFI och kommer åt att läsa tidningar, se på tv eller arbeta ostört. Med ditt Platinumkort är du välkommen till flygplatsens VIP-lounge oavsett vilken klass du flyger i eller med vilket bolag. Är ni fler som reser är de givetvis också välkomna mot en kostnad som läggs på ditt Platinumkorts faktura.Fast Track − en snabbare kö
Med ditt Platinumkort får du tillträde till Fast Track vid säkerhetskontrollen på de flygplatser som är anslutna till Mastercard Travel Experiences Öppnas i nytt fönster.
Om ni är fler som reser är dina medresenärer också välkomna i den snabbare kön mot en kostnad som debiteras ditt Platinumkort.
Hitta flygplatser och boka inpassering i appen Mastercard Travel Experiences. Apparna finns för iPhone Öppnas i nytt fönster eller Android Öppnas i nytt fönster.
Concierge Service
Hushåll med din dyrbara tid
Med Platinum Mastercard får du tillgång till ett brett urval av tjänster via Concierge Service. Vill du till exempel få hjälp med att boka bord eller skicka ett blombud? Tjänsten är kostnadsfri och du kan ringa Concierge Service Öppnas i nytt fönster dygnet runt oavsett var du är.
Concierge Service
Tel 0771 - 930 930 dygnet runt oavsett var du är.Skydda ditt kort
Öppna och stäng ditt kort
Du kan skydda ditt kort genom att stänga det för köp på internet och uttag i utlandet. Är du i Sverige kan det kännas tryggt att kortet inte går att använda utomlands.
Du stänger och öppnar ditt kort i internetbanken eller mobilappen. Det kostar ingenting och du kan ändra dina inställningar hur ofta du vill.
Spärra ditt kort
Spärra själv i internetbanken eller appen. Spärra alltid direkt om:
- kortet har blivit stulet
- du tappat kortet
- du misstänker att någon annan handlat med ditt kort.